Dalgıç Motor ve Pompalardaki aşırı Isınma sebepleri nelerdir

Cevapla
atakale
Mesaj Panosu Yöneticisi
Mesajlar: 338
Kayıt: Prş Mar 01, 2018 4:52 pm
Konum: Ankara
İletişim:

Dalgıç Motor ve Pompalardaki aşırı Isınma sebepleri nelerdir

Mesaj gönderen atakale » Pzr Ağu 01, 2021 10:55 pm

Dalgıç motorlarının ve pompalarının en önemli arıza sebebi aşırı ısınması ve yüksek sıcaklıklardaki sularda çalıştırılmasıdır.
En çok rastlanan dalgıç motor aşırı ısınma sebepleri
 Aşırı Güç Çekme, Motor etiket gücünün üstünde çalışma
 Yüksek ortam suyu sıcaklığı.
 Harici soğutma suyunun düşük debisi.Kuyudan çekilen su miktarı çok azalırsa, motorun soğuması zorlaşacak, ve motor ısınmaya başlayacaktır
 Dalgıç pompasının etiket değeirnin üstünde debilerde çalıştırılması suyunun çok yüksek debisi.
 Düşük Besleme Gerilimi. Motor sürüclerle dalgıç motorunu güneş enerji sistemlerinde akşam ve sabah , düşük güneş ışınlarında , daha az devirle dönecek ve daha düşük gerilimle motoru çalıştıracaktır. Buda ısınmalara sebep olur. Solar sistemlerdeki arızanın en büyük sebebi budur.
 Yüksek Besleme Gerilimi. Jeneratör, yakın trafo, hattın başında olma ve şebekeden beslenme durumunda , gerilimlerdeki istenmeyen yükselmeler motoru ısınmaya itecektir
 Yanlış Kurulum Prosedürleri.
 Gerilim ve Akım Dengesizliği. Motorlara hem gerilim hemde akım koruması yapılması gerekir. Motor kilitlendiğinde vey çok düşük devirlerde kalkış yapamdığında gerilim normal olduğu halde aşırı akım çekebilir. Buda ısısının hızlıca artmasına ve bozulmasına sebep olur
 Gerilim dalgalanmaları ve Ani yükselmeler.
 Tek Aşamalı Dalgıç motora ilk hareket ve kalkış verdirilmesi. Kesinlikle motorunuzu korumak için soft start veya motor sürücü kullanmalısınız
 Motoru Ters devirle döndürme. Bu durumda azda olsa su çıkmaktadır. Eğer uzun süre bu şekilde motor kullanılırsa, pompanın çarklarına sürekli aynı su çaprtığı için pompa ve motor yanacaktır
 Motorun dışında organik veya mineral madde birikmesi.
 Hızlı çevrim - motorun sık ve hızlı bir şekilde açılıp kapatılması.
 Bir VVVF Sürücü veya Yumuşak Yolverici kullanırken Yanlış Rampa Yükseltme süresi – Maksimum 4 saniye
izin verilmiş.

Aşırı Isınmanın Motorun Farklı Parçalarına Etkileri Şu Şekildedir:
 Dahili Soğutma Sıvısı. Sıvı, yüksek basınçta motor içinde buhar oluşturacak şekilde kaynar.
Buhar, motor/pompa üzerindeki mekanik salmastraları geçerek motordan çıkmaya zorlar, yoksa patlayabilir.
motor ve pompa üzerindeki lastik körükler. Buhar, ısıyı aşağıdaki gibi dahili bileşenlerden transfer etmeyecektir.
stator sargıları veya rotor yatakları aşırı ısınmadan kullanılmaz hale gelecektir
 Stator Sargıları. Soğutma sıvısında verimli ısı transferi olmazsa yalıtım bozulur ve kısa devreler ve/veya toprak arızaları meydana gelecektir. Isı şiddetli ise, motorun diğer parçaları arızalanabilir.
 Rulmanlar. Karbon kovanlı yataklar ve baskı yatağı, verimli sıvı olmadan çok hızlı bir şekilde arızalanacaktır.yağlama. Genellikle bu, ilk olarak üst kovan yatağında meydana gelir ve yapışmaya, hızlı aşınmaya, ve pompa ve rotor için yanlış hizalama.
Rotor. Kovanlı yataklar yeterince aşınırsa bu, rotorun statora sürtünmesine izin verebilir, bu da
“poling” denir. Bu, lokalize yüksek sıcaklıklara ve mekanik problemlere neden olacaktır. hızlı bir şekilde motorun feci şekilde arızalanmasına yol açar. Bazı stator dişlerinin olması oldukça yaygındır.stator yuvasına sürüklenir ve stator sargısındaki kabloları keserek bir toprak arızası oluşturur.
 Körükler veya contalar bozulabilir ve dış sıvıların ve yabancı maddelerin girmesine izin vererek kırılabilir.motor. Yabancı madde aşındırıcı olabilir, bu da motor çalışmaya devam ederse aşınmayısebep olur.
 Muhafazalar aşırı ısınma durumunda, motorun kasası veya içindeki rotor, pompanın içindkei çarklar genleşerek motorda hasara sebep verecektir
 Motor elektrolize maruz kalırsa veya bakteri oluşursa, bu durum daha yüksek basınç nedeniyle hızlanabilir. Bu da daha yüksek sıcaklıklara neden olacaktır.
  • Aşırı Yük Dolayısyla Oluşan Isınmalar
 Aşırı Basınç
 Motora çok büyük veya yanlış boyutlandırılmış bir pompa takılmıştır.
 Yanlış hizalama.
 Hatalı Montaj.
 Motor veya pompadaki bir bileşenin arızalanması,
 Pompalanan suda yabancı cisimler veya katı maddeler.
 Yüksek frekans ve bu yüzden yüksek devir
Motorlar, pompaya ve gerekli göreve uyacak şekilde doğru seçilmelidir.
Bir motora elektrik şebekesinden değil de bir Jeneratör Setinden güç veriliyorsa, motorun besleme frekansı, motor/pompa tasarım frekansından daha yüksektir. Normal pompaların özellikleri şunlardır:
Hıza çok duyarlıdır. Artan frekans nedeniyle artan hız, daha yüksek güç çekecek demektir bu motorun aşırı yüklenmesine neden olabilir.
Bir motorun aşırı yüklenmesi kesinlikle aşırı ısınmaya neden olacaktır.
  • Yüksek Ortam Suyu/ Kuyu SuyuSıcaklığı.
Dalgıç Motor Mühendisliği (SME) maksimum ortam su sıcaklığını, minimum m/sn cinsinden soğutma suyu akışı ve motor için maksimum tam yük çıkış gücünü hesaplayarak seçim yapar. Tüm bu koşullar pratikte değişebilir ve bu, motorun üretilen iç ısıyı dağıtma yeteneğini etkiler. Motor, maksimum ortam soğutma suyu sıcaklığı nedeniyle aşırı ısınırsa , ve motor ısının dışarıya atılmasını engellenirse , bu limitler aşıldığında motorun ömrü azalır.
  • Düşük/Yüksek Su Debisi ,Soğutma Suyu Akışı.
Motorun dış yüzeyinden akan su, verimi etkiler ve ısı transferini değiştirir. Akış çok yavaşsa, harici su ısınacak ve motor ısınmaya başlayacaktır
Düşük su akışlarında ise genellikle aşağıdaki arızalar ve olumsuzluklar oluşur. Güneş enerji sulama sistemlerinde kullanılan ve sürekli devri su akış miktarı değişen dalgıç pompa ve motorlarda bu arızalar ve durumlar daha sık görünür.
 Düşük Pompa debisi.
 Yanlış uygulama veya tasarım.
 Tıkalı veya tıkalı emme girişi.
 Emiş kaybı.
 Kapalı veya tıkanmış deşarj.
 Düşük pompa hızı.
 Gevşek çark veya çarklar.
 Motorun üzerinden pompaya su akışı.
 Kuyu ekranının altına monte edilmiş motor.
 Kuyu süzgeci ile aynı seviyede pompa emiş girişi seti.
 Motor ve kuyu astarı arasında büyük boşluk.
 Motor çevresinde tıkanıklık.
 Kum veya silt içinde gömülü motor.
 Motor/Pompa, bir tank veya çukura bir örtü olmadan monte edilmiştir.
Harici soğutma suyu çok hızlı akıyorsa, yüzey boyunca devridaim yapan veya türbülanslı bir tabaka oluşturabilir. Bu durumda motor su çıkartmayacak ve motorun dış yüzeyinin ısıyı dağıtmasını engelleyebilir.
Motoru soğutmak için yeterince hızlı su akışı olmayacaktır. Yüksek hızlı akış koşulları ayrıca basınçta bir düşüşe neden olabilir ve bu da
çözünmüş minerallerin motor yüzeyinde bir mineral kaplama oluşturarak sudan çökelmesine neden olur. Aynı zamanda bir tür ısı yalıtımı görevi görecek ve soğutma kapasitesini daha da azaltacaktır. Bazı kuyularda motorun dış yüzeyinde demir bakterileri üreyecektir - aşırı durumlarda bu
3 ayda 10 mm'ye kadar çıkabilir. Bu demir bakteri büyümesi aynı zamanda ısı yalıtımı görevi görür ve büyüdükçe
kuyu astarına doğru, kuyu astarı arasındaki boşluk arttıkça harici su akış hızlarını artmaya zorlayacaktır. Ve motordaki bakteri yüzeyi, sonunda aşırı ısınmalara sebep olacaktır.
  • Düşük/Yüksek Voltaj Uygulamak.
Voltaj ve akım genellikle doygunluk durumunda orantılı olduğundan, düşük voltajlar artan akımlara yol açacaktır. Artan akımlar, stator sargısında artan ısınmaya yol açacaktır. Düşük voltajlar ayrıca tam yük hızının düşmesine ve kaymanın artmasına neden olacaktır. Pompa, düşük performansa sahip olacaktır. Motordan geçen su akışının azalmasına ve muhtemelen soğutma kapasitesinin azalmasına sebep olacaktır. Yüksek voltajlar, voltaj, laminasyon demirinin geçebileceği kadar yüksek olana kadar, stator akımının azalmasına yol açacaktır. Doymaya başlar, bu noktada akım, artan sıcaklık artışına yol açacak şekilde artmaya başlar. Yüksek gerilimler ayrıca motorun ilk kalkış torkunun artmasına ve kalkış akımının artmasına neden olur. Buda muhtemelen çalıştırma sırasında daha yüksek sıcaklıklara yol açacaktır.
  • Yanlış Kurulum Montaj Sebepleri.
Pompa ve motor doğru şekilde monte edilmelidir. Herhangi bir Yanlış Hizalama veya Bağlama, cihazın aşırı yüklenmesine ,sıkışmasına neden olabilir.
Motor ve pompa Yanlış hizalama, bileşenler doğru şekilde işlenmediğinde veya doğru şekilde monte edilmediğinde ısınmalar meydana gelir. Tüm
motordaki ve pompadaki bileşenler, belirtilen toleranslar dahilinde eş merkezli olmalıdır. Bileşen uyumlarına, dönmenin dengesine ve titreşimine özel dikkat gösterilmelidir. Parçaların, flanş yüzeylerinin özellikle montajda yabancı cisim veya madde olmadan temiz montaj koşulları sağlanmalıdır .
sıkışmalar ve hatalı montajlar genellikle pompa motor arasında eksenel veya radyal hareket için yeterli alan olmamasından kaynaklanır.
Mil kaplini doğru takılmadığı durumda dıkışmalar ve mekanik zorlamalar olur. Kaplin arasına bir miktar boşluk olmalı veya bir mekanizma ile sabitlenmemelidir. Motorun termal genleşmesine izin vermek için mil üzerinde serbestçe kayabilir olmalıdır. Motorun çıkarılması için bu suya bağlı olduğundan, tüm su dolu motorlar kurulumdan önce doğru şekilde doldurulmalıdır.
Tüm motor/pompa tertibatının hasar görmemesini sağlamak için kurulum sırasında büyük özen gösterilmelidir. Motoru/pompayı aşağı indirmeden önce dikey konuma kaldırırken özel dikkat gösterilmelidir. . Milin, bükebilecek aşırı bükme kuvvetlerine maruz kalmadığından emin olun.
  • Dalgıç Motorlarda Gerilim ve Akım Dengesizliği
.
Bu muhtemelen motor arızasının en yaygın nedenidir. Genellikle bu dengesizlik voltajdan kaynaklanır , akım dengesizliğine yol açar. Dengesiz akımlar kesinlikle sıcaklık artışına yol açacaktır. Stator sargısında yükselme. Motor tam olarak yüklenmişse – değeri düşürülmemişse – kesinlikle statorun ısınıp zarar görmesine yol açacaktır. Güvenli sıcaklık sınırlarını aşan sargılarda yanacaktır. Küçük ölçekli motorların, Voltaj dengesinin %3 içinde olması gerektirir. Gerilim Dengesizliği aşağıdaki formül kullanılarak hesaplanabilir:
Gerilim Dengesizliği % = 100 x Maks. Ortalama / Ortalama Gerilimden Gerilim Değişimi
  • Voltaj Dalgalanmaları ve Ani Yükselmeler
Yüksek Voltaj Dalgalanması, besleme voltajının milisaniyelik bir süre boyunca önemli ölçüde artması veya
saniyeler mertebesinde düşmesidir. Nanosaniyeler veya milisaniyeler için çok yüksek bir voltaj geçişi olduğunda bir ani yükselme meydana gelir.
Bir motoru besleyen jeneratörün yakıtı bittiğinde veya bir şebekede bir dalgalanma meydana gelmesi muhtemeldir. Yakıt karıştığında
çok zayıflarsa motor hızlanır ve jeneratörden gelen çıkış voltajı anlık çok artar. Bu anlık pik artışlar genellikle besleme sistemindeki elektrikli ekipmanın anahtarlanmasından kaynaklanır - mutlaka bu durum devre kesiciler ve korumalarla önlenmelidir. Bazen çok büyük dalgalanmalar veya ani yükselmeler meydana gelebilir. Enerji girişine yıldırım düşmeside olabilir. Bu karmaşık bir konudur, ancak genel olarak küçük voltaj artışı/kısa süreli dalgalanmalar bir süre sonra kademeli bozulmaya neden olan sargıları strese sokar ve sonunda
sargılar yanar. Büyük voltaj artışı/uzun süreli dalgalanmalar, sargı ve bağlantı noktalarını ciddi şekilde zorlayacaktır - sargıdaki en zayıf nokta veya zayıf lehim bağlantılar kopabiir ve buda genellikle bir kısa devreye neden olur. Laminasyon , bobin emayesinde hatta stator muhafazasında bir delik açabilir. Buda küçük arklara ve atlamalara sebep olur. Ve Sargının yanmasına kadar devam eder.
  • Fazın birinin Kaybı
3 fazlı dalgıç motorlarında 1 fazı kaybolduğunda, yani bir fazda gerilim olmadığında, sistem tek fazla çalışmış olur. Delta/Üçgen(Solar dalgıç motorlarda) bağlantılı bir motorda akım, sargının tüm 3 fazında akmaya devam edecek, ancak son derece yüksek akım akacaktır.
akımlar, kalan 2 gerilim bağlantısı arasında doğrudan bağlanan fazda akacaktır – bu faz kasybında motor çok hızlı kapatılmazsa aşırı ısınır ve çok çabuk arızalanır. Yıldız bağlantılı bir motorda akım, kalan 2 faz arasına bağlanan 2 fazda akmaya devam edecektir.
voltaj bağlantıları – bu 2 faz aşırı ısınır ve arızalanır, bu durum çok hızlı tespit edilmez vemotor beslemeden ayrılmaz ise motorun sargıları yanacaktır
Motor çalışmıyorsa ve Tek Fazlı beslemeye çalışmaya zorlanırsa , çok büyük ihtimalle çalışmayacaktır ve yukarıda açıklandığı gibi yüksek başlangıç ​​akımı çekecektir - bağlantısı kesilene kadar. Eğer motor zaten çalışıyor ve herhangi bir nedenle 1 faz düşüyor, motor muhtemelen düşük hızda çalışmaya devam edecek ve yüksek akım çekerken hız kaybedecektir. Motorların mutlaka faz koruma devresine sahip olması geekir.
  • Fazın Ters Uygulanması.
Fazın ters çevrilmesi, motorun yanlış yönde çalışmasına ve genel olarak pompanın ter çalışmasına neden olur. Çok verimsiz, muhtemelen motoru düzgün bir şekilde soğutmak için yeterince su çekmiyor demektir. Buda aşırı ısınmaya sebep olacaktır.
  • Motorun dışında birikmiş organik veya mineral malzeme.
Organik tortulara genellikle demir bakterileri neden olur. Bu bakteriler bir demir tabakası veya kabuğu üretir. Veya motorun dışında magnezyum bileşikleri oluşur. Bu kabuklanmalar bir termal bariyer görevi görür ve motorun içindeki ısıyı içerde hapseder. Demir bakterilerinin varlığı genellikle önceden var olan bir durumdur. Maden yatakları, organik tortularla aynı tipte termal bariyere neden olacaktır. Kimyasal reaksiyonlar
suda bulunan mineralleri çökelterek motorun dış yüzeyinde biriktirir. NS en yaygın maden kaplamaları karbonatlar, demir, manganez ve silikatlardır. Bu kaplamalar motorun aşırı ısınmasına sebep olacaktır.
  • Dalgıç Motoru Çok sık dur kalk yapması
Hızlı devirle motoru döndürmek , soğuması için yeterli zaman olmadığı için motorun aşırı ısınmasına neden olur. Bir motor çalıştırıldığında, normal tam yük akımının 4 ila 6 katı çeker. Bu artan akım stator ve rotor sargılarında yüksek sıcaklıklar oluşturur. Sürekli dur kalk yapan dalgıç motoru ısısını atmadan 4-5 kat yüksek akım çekmeye zorlanacaktır. Art arda bu kalkışlar kesinlikle motorun aşırı ısınmasına neden olacak ve bu da statorun bozulmasına neden olacaktır. Sargı yalıtımı ve diğer dahili bileşenler zarar görecektir. Standartlar, motorların yeniden çalıştırılmadan önce 15 dakika soğumaya bırakılmasını önerir. Bazılarında koşullar, özellikle ortam su sıcaklığı düşükse, motorların soğuması için daha uzun süre gerektirebilir.
Küçük ölçekli motorlarda ayrıca, aşırı ısınmaya yol açmamak için için bir motor çalıştırıldıktan sonra yaklaşık 1 dakika kapanmadan çalışmasını beklemek gerekir. Solar sistemlerde bulutlu ortamlarda motorun çok sık durup kalkması , motordaki bu ısı sorunlarını birlikte getirir.


Yüksek Sıcaklık Dalgıç Pompalar Nasıl Çalışır?
Büyük ticari binaların ve endüstriyel operasyonların su sistemlerindeki yüksek sıcaklıklar çok sayıda zorluk doğurabilir. Her bina, binanın nasıl ısıtıldığı ve sıcak suyunun nasıl üretildiği gibi özelliklerden kaynaklanan benzersiz mühendislik değerlendirmelerine sahip olacaktır. Sistem bileşenleri, bina bölgesel bir buhar tesisinden besleniyorsa veya kendi kazanları varsa değişecektir. Bir sistemin, ısıyı kaldırabilecek bileşenleri içermesi gerekir.
Elektr Müh. İsmail Hakkı Özdem
Çamlıc aM 147. C 4/I
Yenimahalle Ankara 0312 425 2200

Cevapla

“Dalgıç Motorları” sayfasına dön